oplichten



Sommige woordspelingen zijn echt te mooi om te laten liggen!

Vanmorgen had ik het stukje over 'bodybuilden' geschreven en dat vergeleken met 'energy-body-builden', het (empathisch) ontwikkelen van mijn energielichaam.

Bij body-builden komt veel liften kijken.. waarbij gewicht opgelicht wordt.. opgedrukt of aangetrokken.. al naar gelang.. maar in ieder geval even ' los' komt van zijn rustpositie en door de kracht van de lifter in beweging gezet en gedragen wordt.

Ik grinnikte toen ik het woord ' oplichten' ging .... ha, ha..... oplichten, als onderdeel van mijn sociaal-emotionele-mentale oefeningen voor vandaag.

Veel mensen (lijken te) denken dat ik ze oplicht.. als in.. iets wijs probeer te maken.. als in.. iets op de mouw probeer te spelden waarvan ik weet dat het niet waar is.

Wat er, onder de motorkap meestal gebeurt bij mensen die er (sterk) blijk van geven mijn motieven en waarheden absoluut niet te vertrouwen.... is een getrouwe weerspiegeling van de mate waarin ze zichzelf (kunnen) oplichten.
Daar.. in de dubbele betekenis!

Iemand kan emotioneel  'oplichten', als in.. gaan stralen.. vol in zijn eigen kracht en energie staan... diepe levensvreugde ervaren en dat dan 'uitstralen'.
Daar is zo iemand die mij niet vertrouwt terwijl ik vol in een empathische staat van zijn ben, dan door de bank genomen niet heel erg goed in, om zichzelf in die zin  'op te lichten', door zichzelf aan zijn eigen gewicht 'op te trekken'.

Ogenschijnlijk omgekeerd recht evenredig aan dat vermogen, ligt het vermogen om 'jezelf op te lichten'.... mentaal dit keer, via vergoeilijkende redeneringen met veel omhaal van woorden die je graag wilt horen, jezelf ergens van te overtuigen waarvan je zelf ergens prima weet dat het niet je hoogste waarheid je werkelijke begrip van hoe het in jouw ervaring echt zit vertegenwoordigt of ook maar zo goed mogelijk benadert.

Als ik oplicht' (in empathische emotionele zin dus) wordt ik een soort spiegel, waarin ik heel precies kan meevoelen met welke energy-body-'spier'groep de ander 'inspant' en waar gewicht aan gegeven wordt en aan 'gehangen' wordt.

Grappige conclusie.. iedereen is er dus erg goed in om zichzelf op te lichten!

(Alleen wel met heel uiteenlopende resultaten in beleving, welbevinden en voor je empathische ontwikkeling)

Mijn inschatting is, dat er bij mensen die zichzelf in emotionele zin kunnen oplichten en het maar weinig nodig hebben om zichzelf in mentale zin op te lichten, het gemakkelijker is om tot een one-mind samenwerking te komen omdat... er weinig 'morele' wrijving en weerstand is.
Dan dan bedoel ik niet 'tussen' de mensen en ook niet tussen inhoudelijk verschillen in voorkeuren en meningen.... maar in ieder individu.
Het helpt enorm de boel vooruit als je je eigen gewicht kunt dragen ( 'pulling your own weight', zoals de Engelstaligen zeggen) .



Reacties