plugged

Technische noot:
Ik schrijf dit blog stukje terwijl ik voor de eerste keer een aardingsmat uitprobeer.



Vandaag informeerde ik bij iemand met professionele ervaring op het gebied van 'het geluid' doen bij bandjes naar de systeemopzet....

  • wat moet er echt goed in orde zijn wil het wat worden, 
  • wat zijn de meest voorkomende oorzaken van storingen en problemen en 
  • wat zijn de oplossingen die daarbij goed werken?
Uit zijn eerste uitleg, kwam een stukje naar voren, wat ik in het licht van ' in fase zijn' of ' niet in fase zijn' (het thema van gisteren) wel heel opvallend vond.

Hij vertelde dat 'je' ervoor moet zorgen dat alle elektrische apparaat die de band gebruikt op dezelfde elektrische  fase zit (uitkomt op dezelfde 'groep' in de 'meterkast'), als zijn mengpaneel.

Wanneer dit namelijk niet zo is, dan is de kans groot dat de zanger een elektrische prikkeling voelt als hij met zijn lippen aan de microfoon komt en de bespeler van de elektrische gitaar ook op zijn vingers elektrische tintelingen krijgt, bij het bespelen van de snaren.
(Ofwel, als ze metaal aan raken met hun lijf.)

Het is zo van belang, dat de stroomkabel naar het mengpaneel vanaf het podium getrokken wordt.

De grote versterkers ( 'achter het mengpaneel') die het geluid de zaal in sturen kunnen wel prima op een andere fase zitten. (Moeten dat vaak ook, vanwege de hoeveelheid vermogen die het geheel allemaal trekt.)

Wat leert me die praktische wijsheid uit de wereld van de elektrisch/elektronisch versterkte geluidsgolven in het kader van de context van dit project?
Dat weet ik nog niet in detail. Maar toen ik het hoorde werd ik er wel bijzonder enthousiast van. Iets wat ik meestal wel wordt van nuttige. bruikbare, goed in de praktijk geteste informatie die past bij waar ik mee bezig ben.


Reacties