raadseltje

Ok...

Sommige spirituele stromingen zijn er stellig over:
  • alles wat er gebeurt veroorzaak je zelf
  • je kan van wat er gebeurt maar beter begrijpen dat het precies volgens plan gaat
    (en als je het plan niet ziet, dan komt dat omdat je(nog) niet over alle informatie beschikt die het juiste perspectief op de zaak werpt)
  • je krijg precies wat je nodig hebt
Kortom, als er iets compleet onbegrijpelijks gebeurt, dan zit er toch ergens een heel duidelijk oorzaak en gevolg verband achter, wat je hooguit niet in goed begrijpt.

Wie weet, ga ik het volgende voorval van vandaag ooit nog eens begrijpen waarom ik dat zo zelf, geheel volgens plan heb veroorzaakt.

Gesprek met medewerker X van de bouwmarkt
( Op zich in het Frans gevoerd)

"Dag.. mag ik u wat vragen? Verkoopt u ook magneten?"
" Magneten? Wat voor een magneten?"
" Nou, tja....magnetische magneten, liefst ongeveer zo groot (wijst aan), rond met een gat erin, maar langwerpig is ook goed."
"Waar heeft u het voor nodig?"
" Nou, ik wil ermee knutselen, dus het maakt mij niet zo uit waar hij nou precies oorspronkelijk voor bedoeld is."
...... korte stilte
" Nee, magneten hebben we niet, maar.... we hebben wel handvaten!"
" Zijn die handvaten magnetisch dan?"
"Nee, maar we hebben ze wel!"
.... hoofdschuddende stilte met mijn wenkbrauwen ergens tegen het plafond
" Nou ja, dan kijk ik wel even verder.. bedankt hoor."

Mij is het verband van zijn antwoord met mijn vraag in het geheel niet duidelijk.

Daarna ging ik nog 'even' sokken kopen in een textielzaak.
Maar iemand had zich bedacht een hele uitzet te kopen en de (enige) caissière die zich met die berg bezig hield om aan te slaan en op te vouwen, hield er het tempo op na wat in de beste Franse tradities van winkelpersoneel erop na gehouden wordt.
Die berg werd gewoon in 10 minuten tijd niet lager, terwijl haar handen wel bewogen.
Na een kwartier dat zo eens aanzien, lag het bundeltje sokken toch opeens weer in het schap en stond ik weer buiten.
Mijn behoefte aan die sokken, daar, op dat moment, was van min of meer noodzakelijk, tot volstrekt niet van belang geslonken.

Raadseltje
(tot op heden onopgelost) 
Wat was het wat ik nodig had, wat ik met deze 2 transacties precies op tijd en volgens plan heb gekregen?

Wenkbrauwgymnastiek?  (Daar heb ik nogal veel van de laatste tijd)
Een aanwijzing? Wel iets (onverwachts) met mijn handen ( niet magnetisch) wat te vatten is...maar niet iets om voor/mijn voeten, wat ik wel had verwacht?

On verra.. misschien moet mijn innerlijke caissière zich nog even door een berg textiel heen werken?
(Grappig detail in dat verband.. ik kreeg vandaag van vrienden een berg textiel thuisbezorgd. Geen sokken ;-) ook geen handvatten/handschoenen, maar shirts, sjaals en broeken. Met de mededeling... er komt nog meer!)

---
P.S. van 3 september:
Deze blog post kent een een magnifique magnétique vervolg.

Reacties