proces van zelfreflectie
------
Woensdagavond las
ik Margriet 25/26 van dit jaar lekker in
een warm bad. Het is heerlijk om daar een
Nederlandstalig tijdschrift als ‘leesvoer’ bij te hebben.
Het artikel” Ik weet precies waar alles ligt… denk ik’, van journalist Els Meyer. bleef duidelijk langer bij me hangen.
Het bleek door de
filters te gaan van mijn gecombineerde deskundigheid als docent omgangskunde,
informatiespecialist in het publieke domein
en adviseur duurzame (relationele) gemeenschapsvorming.
Me verplaatsend in zowel Els Meyer als in de vele lezers die
soortgelijke processen op een soortgelijke manier invullen, welde de sterke
behoefte in me op om vandaag uitgebreid hierop in te gaan..
Laat ik de conclusie waar ik zelf toe kwam na
een dag intensief doornemen van ‘mijn weten’ op dit dossier, maar meteen hier aan het begin voorleggen.
Het ligt binnen mijn mogelijkheden om aan de hoofdredactie
van het weekblad Margriet de suggestie voor te leggen om actief aandacht te
besteden aan ‘het belang van het bewustzijn
van de grondbeginselen in processen van
zelfreflectie’ en de (natuurlijke) effecten
van bepaalde keuzes op dat vlak op de aard van de ontwikkelingen in de
samenleving.
De kwestie ‘ hoe iemand het proces van zelfreflectie beoefent’ is in mijn beleving en ervaring van veel groter maatschappelijk belang dan veel mensen op het eerste gezicht zouden denken.
Ik licht een en ander in dit document zo kort mogelijk toe in een vorm die naar mijn inzichten zo veel mogelijk recht doet aan mijn inzichten over de situatie.
In het artikel heeft
journaliste Els Meyer een aspect van haar zelforganisatie in een ‘proces van zelfreflectie’ publiekelijk
uitgewerkt. Daarbij valt mij op hoe
zij deze klus heeft aangepakt.
Ik observeer dat de
gehanteerde methode voor dit proces van zelfreflectie prima past
bij de manier die veel mensen (standaard) gebruiken bij zelfreflectie, wanneer er expliciet of impliciet kritiek op
hun zelforganisatie binnen de
gemeenschap wordt geuit .
Nou lijkt inzoomen op deze kwestie die
ogenschijnlijk lijkt te draaien om wat verloren sleutels en rondslingerende
telefoons, nogal onbelangrijk om
langer bij stil te staan in een wereld die bol staat van de grote calamiteiten
en dreigingen.
Mensen hebben toch wel belangrijker thema’s aan hun hoofd om het financiële en sociaal te kunnen rooien?!
Mensen hebben toch wel belangrijker thema’s aan hun hoofd om het financiële en sociaal te kunnen rooien?!
En toch
heb ik de hele donderdag besteed aan ‘ in de pen te klimmen’ om de juiste toon
te treffen om de gedachten die in me
opkwamen, zorgvuldig voor het voetlicht te brengen.
Wat bezield mij?
Wat mij bezield is mijn weten dat precies hier in de proces-uitgangspunten, de sleutels liggen om allerlei issues in de samenleving structureel, bekwaam en in een veilige setting duurzaam mee op te kunnen lossen!
Wat mij bezield is mijn weten dat precies hier in de proces-uitgangspunten, de sleutels liggen om allerlei issues in de samenleving structureel, bekwaam en in een veilige setting duurzaam mee op te kunnen lossen!
Ik zet dat verder
uiteen, maar ik gebruik daarbij bewust een minder conventionele vorm.
‘Ik’ doe nu,
hier, namelijk een stapje opzij … !
Dat is om een belangrijke
reden.
Als ‘ik met mijn weten’ zogezegd ‘recht voor je ga staan’, dan zou ‘jouw perceptie/beeld van mij’ je nog wel eens het volledige zicht op je eigen weten kunnen ontnemen.
Lijkt me niet zo’n goed idee.
En dus kies ik een vorm waarbij de kans het kleinst is dat er iets tussen jou en je eigen weten in komt te staan.
Ik ga ervan uit, dat wanneer jij dit thema in jouw eigen weten recht in het hart kijkt, je niets uit mijn hoofd nodig hebt aan woorden of uitleg.
Als ‘ik met mijn weten’ zogezegd ‘recht voor je ga staan’, dan zou ‘jouw perceptie/beeld van mij’ je nog wel eens het volledige zicht op je eigen weten kunnen ontnemen.
Lijkt me niet zo’n goed idee.
En dus kies ik een vorm waarbij de kans het kleinst is dat er iets tussen jou en je eigen weten in komt te staan.
Ik ga ervan uit, dat wanneer jij dit thema in jouw eigen weten recht in het hart kijkt, je niets uit mijn hoofd nodig hebt aan woorden of uitleg.
De vorm die ik k heb
gekozen, is een uitnodiging om je blik
te richten:
Kijk naar iets vergelijkbaars
‘procesmatigs’
(wat ik in het kader op de volgende pagina aanstip)
(wat ik in het kader op de volgende pagina aanstip)
Reflecteer met je
hele wezen op wat je daarin meemaakt
Uitnodiging aan je hele wezen om bewust de blik op te
richten
Haal je het veld van processen in de rechtspraak
eens voor de geest.
In het veld van de rechtspraak maken mensen de procesgang van het recht mee.
Dat gaat ruwweg in twee varianten.
eens voor de geest.
In het veld van de rechtspraak maken mensen de procesgang van het recht mee.
Dat gaat ruwweg in twee varianten.
- Aan basis van de praktijk van een aantal rechtssystemen ligt het basisbeginsel : “Iemand is onschuldig, totdat het tegendeel onomstotelijk is bewezen’.
- Er bestaan ook systemen die een omgekeerde bewijslast hanteren. Als de samenleving je daar ter verantwoording roept , dan ben je in principe schuldig, tenzij het tegendeel door jou onomstotelijk kan worden bewezen.
Welnu….
Stel nu eens dat in een zelfreflectieprocessen vergelijkbare grondbeginselen
te vinden zijn, maar dan met een focus
op het komen tot een inzicht omtrent bekwaam/onbekwaam .
Gun jezelf nu eens wat tijd om je het
volgende bewust af te vragen….
- Heeft de gangbare praktijk van processen van zelfreflectie die de meeste moderne mensen hanteren die jij kent (voor zover je daar uiteraard zicht op hebt) , voor kleine en grote zaken, meer weg van de eerste variant, of van de tweede?
- Hoe zou je de effecten op de sociaal emotionele ontwikkelingen op individuen en op de samenleving als geheel inschatten:- als methode 1 structureel gehanteerd wordt in een samenleving en- als methode 2 de gangbare praktijk is?
- Welke strategieën zouden er zoal gekozen worden door burgers om zoveel mogelijk vrijheid en zeggenschap over hun leven veilig te stellen:- in een samenleving met variant 1 en- in een maatschappij met variant 2?
- Onder welke variant verkies jij te willen leven en waarom?- Hoe sterk is die voorkeur?
- Welke ondersteuning zou er nodig zijn aan mensen die dagelijks te maken hebben met (over-)leven in een systeem met de variant die jij niet prefereert voor jouw samenleving?- Wat ligt daarvan binnen jouw huidige mogelijkheden om te bieden, zowel persoonlijk als beroepsmatig,?
Dank je wel voor
het schenken van je aandacht hieraan..
Met het volste
vertrouwen in je reflectieve bekwaamheden (zeker na drie maanden voor dat doel
bestemd zomerverlof), geef ik hier nu nog slechts aan dat ik ervoor open sta om eventuele vragen in
samenspraak nader te verkennen.
Een hele fijne
dag gewenst !
Adviseur Duurzame (Relationele) Gemeenschapsvorming
Reacties
Een reactie posten