Ren-zo en Rem-co



De honderdste blog post alweer op dit blog!

Gisteren verdiepte ik me in de wondere wereld van het 'advieswerk' en ik werd daar nogal ' niet blij' van.
Ik kon er niet meteen de vinger op leggen waarom niet.

Een van de lastige aspecten was dan mijn energetische  'titratie' mechanisme geen 'wolkjes' afgaf.
Ofwel, dan weet ik dat de adviseurs in kwestie  in grote lijnen wel in lijn handelen met hun eigen beste eer en geweten.

Desondanks, krabbelde er iets nogal nadrukkelijk aan mijn weten, namelijk dat ik het gebodene desondanks toch niet helemaal 'pluis' vond. Ik merkte dat mijn bezwaren cirkelenden om de constatering ' de praktijk van mijn leven wijst anders uit'! Wetende .... ik heb 'dat' ruimschoots geprobeerd en het werkt niet! In ieder geval niet zoals het hier voorgespiegeld wordt.

Het 'verlangen' dat het mogelijk toch wel zo zou kunnen werken, sproeide vervolgens het nogal zure 'misschien doe ik het dan toch niet goed' in mijn innerlijke wereld.
Zo'n zuur regenbuitje sijpelt dan al vlug door in de diepere lagen van 'niet goed': " Misschien ben ik gewoon niet goed genoeg?'
Van zo'n bewatering knapt een mens niet heel erg op, kan ik melden. Daarvan gaan de kopjes van de mooie bloempjes in het tuintje van mijn ziel nogal hangen en er ook een beetje 'pips' uitzien.

Een nachtje slapen bracht helderheid in de vorm van de suggestie om eens heel goed te kijken naar de aanpak van Renzo en Remco,  de doen & laat adviseurs.
Hun visitekaartje staat hierboven afgebeeld.

Renzo en Remco representeren een bepaalde aanpak van advieswerk, waar het internet van wemelt.

  • Renzo staat voor het archetype van de adviseur die je aanspoort om te versnellen, om meer van iets op een bepaalde manier te gaan doen om een heel specifiek resultaat te bereiken. Ren... zo!
  • Remco staat voor het archetype van de adviseur die je aanbeveelt om te vertragen, om bepaalde dingen te laten en minder te doen om een heel specifiek resultaat te bereiken. De rem-company!

Er bestaat een commerciƫle variant van: de beroeps-adviseurs die je graag zijn advies en bijbehorende producten verkoopt.
Er is ook een welwillende medemens variant van, die uit de goedheid van hun hart geheel gratis delen wat hen heeft geholpen om te doen of te laten, om een probleem dat zij zelf hadden op te lossen.

Is daar iets mis mee?

Dat hangt, wat mij betreft, wel een beetje van de aard van de problematische situatie af!

Gaat het om een simpele lineaire kwestie van weinig belang ' in het grotere geheel' dan zou ik ertoe neigen om te denken dat Renzo en Remzo prima advies bieden.

Hoe haal je een vlek van ketchup uit een spijkerbroek...bijvoorbeeld.
Ketchup is een redelijk eenduidige substantie en een spijkerbroek ook.
Dus wat bij de een het gewenste resultaat oplevert, werkt waarschijnlijk ook bij de ander.
En, als het onverhoopt toch niet werkt, is de 'schade aan je leven' goed te overzien....
Zelfs als je voor de mooie marketingpraatjes zou zijn gevallen van een relatief duur product  om je spijkerbroek mee te redden, wat blijkt niet te werken.....

Interessant wordt het bij:

  • een complexer (non-lineair) probleem
  • waar meer van je ziel en zaligheid (algehele levensgeluk) van afhangt.
In praktische zin had ik het bij de hand om me te verdiepen in de achtergronden van 'een pijnlijke hak'.
Dat had ik al een paar dagen, opeens.
En mijn beleid.. even rustig mee aandoen....had niet tot spontane 'verdwijning' van de klacht geleid.

Dan gaat er een boeiende wereld open van Renzo's en Remco's.
Waar je ieder advies onder de zon tegenkomt, die elkaar....... volstrekt tegenspreken!
Van ieder advies waar iemand juichend over is en meteen baat bij heeft gehad, zijn er evenzovele te vinden die je er zwaar tegen waarschuwen, omdat het leed niet te overzien is voor vele jaren.

En..... dat gaat dan nog alleen over die ene hak!
Want waar bijna alle Remco's het wel over eens lijken te zijn ( alleen maar kijkend naar hakproblemen) is dat je NOOIT op blote voeten moet lopen. Stop daarmee! Dat is ' de duivel' die moet worden verdreven, de wortel van al het kwaad.

Goh.....
Maar ja..... op blote voeten lopen wordt door heel andere adviseurs in heel andere bronnen in andere takken van gezondheids-en welzijnssport juist weer heel erg aanbevolen! Het helpt je rug, het helpt je 'gronden', het helpt je algehele gevoel van welbevinden met sprongen vooruit........ tja.....

Wie het dan weet, mag het zeggen!

Een van de grote bezwaren die ik heb, is dat een heel groot deel van de context van het proces onzichtbaar blijft, als je alleen maar 1 fysiek hoofdprobleem aanligt en dan de oplossing opsomt die dat oploste.

Er kunnen namelijk voor sommige 'zelfde' ogende problemen, 1001 heel verschillende oorzaken zijn!
De beste werkende oplossing, is die oplossing die niet alleen het in het oog springende probleem oplost, maar de onderliggende oorzaak verhelpt.

En zeker in lichaamsgezondheid en (sociaal) welbevinden heb je te maken met complexe dynamische processen.
Daarbij kan de 'keelpijn' of ' rugpijn' van de een, zelfs nog wel eens helemaal niet veroorzaakt worden door iets wat die ene doet of nalaat! Maar het kan heel erg goed een bij-effect zijn van een systeem-probleem, waar de primaire oorzaak heel ergens anders ligt!

Maar iemand schrijft niet:" Mijn vrouw wilde bij me weg en mijn baan lag onder vuur toen ik opeens bij het hardlopen last van mijn hak kreeg. Onder die omstandigheden werkte het bij mij erg goed om......"
Hij schrijft er ook niet bij:" Maar, het viel me wel op dat ik nu wekelijk hoofdpijn heb en flink ruzie met mijn moeder had de dag erna'..... ofwel... was de hele situatie wel geheeld, of versprong de klacht?
En dat is een ander 'probleem' wat ik met de aanpak van de Renzo's en Ramco's van deze wereld heb.
Het enorme (collectieve) geloof wat aangehangen wordt dat je alles kunt 'manifesteren' door je 'eigen tuintje' goed op orde te brengen.
Er is niets wat je niet kunt hebben of zijn, zo is de belofte, als je X, Y en Z doet (of laat).
Jij hebt alle macht via je doen-en-laten.

En ja... dat verlangen dat je werkelijk grote invloed hebt op je leven, is natuurlijk groot!
Of het ook zo is dat het de mens inderdaad gegeven is om ' de hemel op aarde' te creƫren' .....daar zou ik nog geen 100% eenduidige uitspraak over kunnen doen.

Ik kan het me wel voorstellen, want er is heel veel waar je je van bewust kunt zijn over je invloed op je eigen welzijn en dat van anderen... wat de hele dynamiek zeker zetjes in bepaalde richtingen geeft.
Daarbij is, gebaseerd op mijn levenservaring, wel erg nuttig om de ruimere dynamische  (systeem-) context van situaties erbij te betrekken.

En dan zie ik meer heil komen van 'synchronisatie' (onderlinge harmonische afstemming)  en een goed begrip van hoe die intrinsiek volstrekt tegengestelde krachten 'levend', dynamisch, steeds wisselend dus, op elkaar inwerken... contextueel!




Reacties