spiegel


Sommige blog stukjes schrijven zichzelf... zijn al geschreven.... hoef ik alleen maar glimlachend op te rapen, als ware het een vogelveertje.

Ik poetste even mijn kennis op van Hugo de Groot op (grondlegger van het internationale recht) die in een boekenkist ( CHEST in het Engels, wat ook weer BORST kan betekenen in het Nederlands) uit slot Loevestein ontsnapte.. .
Waarom?
Ach ja... omdat het thema 'op een slimme manier blijvend ontsnappen aan een penibele onvrije situatie, gebruik makend van de (informatie-)middelen die je om handen hebt, door je ook even  'heel stil' te kunnen houden' mij nogal dicht op het hart ligt.

Op de website aangekomen, vraag ik me af waar Slot Loevestein eigenlijk ligt en klik op 'route' uit het menu.

En daar, lees ik een juweeltje, in de afdeling extra procesinformatie.
Daar trouwens ' parkeerwaarschuwing' genoemd.... .
Er wordt een kwestie aangestipt waar je wel even aan moet denken als je jouw vervoermiddel (daar) een tijdje stil laat staan.

Parkeerwaarschuwing:Op het parkeerterrein is een kraai actief die zichzelf in autospiegels ziet en dan (zichzelf) aanvalt door tegen de spiegel te vliegen. Om schade aan uw auto te voorkomen, adviseren we u om uw autospiegels in te klappen of af te dekken.
Parkeren is te allen tijd op eigen risico. Stichting Museum Slot Loevestein noch Staatsbosbeheer is aansprakelijk voor eventuele schade. Een kraai valt onder de categorie ‘wild’ en is van niemand, (het heeft geen eigenaar) en is dus ook niet van Staatsbosbeheer, ook al is het omliggende gebied wel van SBB. Het vertrekpunt in alle schadegevallen is ‘ieder draagt zelf de schade, tenzij…’. Dus als u schade heeft aan uw auto, die veroorzaakt is door een dier, is de schade altijd in eerste instantie voor uzelf, tenzij dat dier een eigenaar heeft. Dan kunt u de kosten op de eigenaar verhalen. (of juridisch meer juist gaat het om de ‘houder van het dier’. Meestal is dat de eigenaar, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn). Het dier, in dit geval de kraai, is niet van één van beide partijen en het schadebedrag is voor de eigenaar van de auto zelf.
Ik snap... de gemiddelde lezer zal niet snappen waarom ik dit nou zo'n juweeltje vind, die het vermelden zeer waard is op deze website.

Dat komt, omdat ik meemaak dat aardig wat mensen hun eigen reflectie (de eigen ziel, zaligheid,vrijheid en kennis van zichzelf/eigen kennis) aanvallen.
Hoe zit dat Universeel Juridisch?
Nou, die schade is altijd in eerste instantie voor uzelf, tenzij het dier(bare) een eigenaar heeft.
Universeel juridisch meer juist, tenzij de houder van deze ziel rustig zijn verantwoordelijkheid neemt.

Aardig is dan.... een houder van een ziel die zijn verantwoordelijkheid neemt voor het 'wilde' natuurlijke dierbare, doet niet aan die zelf-sabotage en dus ontstaan die breuken in de spiegels niet en kun je veilig stilstaan zonder je kleppen-om-om -je-heen-te-kijken dicht te moeten vouwen.

Kraai, is geloof ik ook een andere voetbalcommentator....?

Ha, ha.


Reacties