waar een wil....



Tja, ik zit kennelijk nogal in de dynamiek van de boodschappen-bezorgingsystemen vandaag.

Ik ga even spelen met een Nederlandse uitdrukking met een, in mijn ervaring, vrij hoog Universeel waarheidsgehalte: "Waar een WIL is, is een weg."

Maar in mijn begripsvorming van hoe voor jou (mogelijk) relevante informatie zijn weg kan vinden naar het domein van jouw begrip, om daar überhaupt ontvangen te kunnen worden, moet die WIL, wel... eh....enigszins doelgericht nader gespecificeerd worden.

Bekijk het eens zo.

De kans dat een poststuk goed aankomt neemt toe naarmate er meer bekend is over de huidige positie van de ontvanger.

Een boodschap met alleen 'mijn lief' op de envelop, heeft zo'n 7 miljard potentiële ontvangers.
Staat er 'Jan', dan neemt de kans al een heeeeeeeel klein beetje toe dat je het gaat ontvangen als je ook daadwerkelijk 'Jan' bent.
'Jan_ Amsterdam', wordt al specifieker, maar is Amsterdam nou je woonplaats of je achternaam?
Zo kan ik doorgaan, maar dat lijkt me niet echt nodig

In het intermenselijk verkeer zou ik de WIL, hier eens willen presenteren als het 'vakje' ('adresveld') waarin je je complete eigen mentale/emotionele positie in voldoende detail aangeeft.

Dat je een eigen WIL hebt en dat er een weg af te leggen is tussen 'waar een nog niet ontvangen begrip zich nu bevindt' en 'waar jij je momenteel bevindt ten opzichte van de locatie van het begrip', moge duidelijk zijn.  (Toch?)
Maar als je het vakje helemaal niet in voldoende detail, doelgericht invult, hoe moet de Universele bezorgdienst van Informatie je dan ooit vinden?

O ja....jij specificeert je huidige adres mogelijk als 'Centrum van Het Universum' en begrijpt niet dat niet iedereen die jouw Centrum van het Universum bezoekt je dan niet gewoon blind weet te vinden om je op maat van dienst te zijn en te brengen wat je wil.

Tja, je hebt dat adresdeel wel goed, maar alle aardbewoners hebben datzelfde adres in Onze Galaxy!
Het is een beetje alsof we met elkaar in een groot verpleeghuis wonen, gevangenis, of Universiteiscampus......(kruis naar believen aan wat je denkt dat van toepassing is.....)

Dus, zelfs als het begrip zich al in het Centrum van het Universum bevindt waar jij woont, werkt en leeft, dan nog, moet je de WIL nader specificeren.( meestal ook nog eens in meer dan 140 tekens en je moet daar ook nog eens over nadenken, omdat het voor ieder thema een relatieve positiebeschrijving  is.)

Zie het eens als een acronym: Waar Ik Leef.
Waar bevind je je, precies, hier en nu op het gebied van dit thema?

Vandaag hield ik twee keer een schrijven met een ontoereikend ingevuld WIL veld in mijn handen.
' Ik snap het niet' was tot twee keer toe ingevuld.

Tja... de eerste vraag is dan toch wel....wil je het wel beter snappen?
Is er een duidelijke WIL gespecificeerd dan is er ook een weg waarlangs het bezorgd  kan worden.

Als daar geen blijk van is... wat verwacht de 'ik snap het niet' schrijver dan precies te gaan ontvangen?

Ik ben opgeleid tot leraar.
Iedereen die wel eens leerling is geweest zal die hoogst vervelende en gekmakende tegenvraag van een leraar wel kennen als je je beperkt tot het statement ' ik snap het niet.':  'Wat snap je dan precies niet?'
Het klinkt zooooo onlogisch, want als je dat in detail kon uitleggen, dan zou je het toch immers wel goed snappen?
Maar de informatieverstrekker moet op de een of andere manier zien te achterhalen waar jij ' nu leeft;' in het veld van dit thema, in relatie tot het begrip, om kans te maken om de weg te kunnen afleggen naar jou toe.. met het juiste pakketje, zodat jij het ook kunt ontvangen.
De informatieverstrekker heeft het nodig dat jij je WIL om nader/compleet begrip te verwerven duidelijk maakt.

En ja... ook om te voorkomen dat hij/zij zijn tijd en energie staat te vermorsen aan iemand die helemaal niet de meer gewone definitie van 'wil tot ontvangen' echt heeft. Die het gebodene helemaal niet wil ontvangen
Eerlijk is eerlijk. Komt namelijk ook voor.. dat ' ik snap het niet' als een soort 'aardige' afleidingsstrategie wordt ingezet.
Best wel vaak, is zo mijn donkerbruine vermoeden op basis van 45 jaar meedraaien in dit Centrum van het Universum.....

Reacties