'het los laten'


"Je moet het los-laten!"

Het is zo'n bijzonder populair advies, dat de spreekwoordelijke ' iedereen' het voor op de tong heeft liggen.

Dat 'iedereen' het' als een vanzelfsprekendheid in allerlei situaties roept, betekent nog niet automatisch dat het ook:
  • een eenduidig advies is
  • een goed advies is, in alle gevallen 
  • simpel op te volgen is


Mocht het nogal voor op je tong liggen, probeer het eens te vervangen door iets anders, iets wat specifieker op de situatie die aan de orde is, is toegesneden.
Tenminste......als je echt je eigen wijsheid echt wilt delen met iemand die jij ook daadwerkelijk met nuttige informatie wil bijstaan.

Maar ja, het zou ook kunnen zijn dat je er eigenlijk mee bedoelt::
'Hier, neem dit kluitje maar en stop het in je riet'.....
(Een stuk minder gebruikt in woorden, maar behoorlijk veelvoorkomend in achterliggende bedoeling, in 'vibes')
Het is een poëtische vertaling is van de volgende meta-communicatieboodschap:
' Ik kan/wil hier niks mee te maken hebben! Ik  moet (het) nu loslaten. '
Waarbij 'het' verwijst naar (wezenlijk) contact in de relationele verbinding.

De kans dat je echt heel vervelend gevonden wordt als je het navolgende werkelijk gaat doen, is erg groot!
Maar, het is wel een probaat middel om het advies- 'kaf' van het 'koren' te scheiden... want.. wie jou werkelijk iets waardevols voor jouw welzijn  beoogd aan te reiken, zal hier wel graag aan meewerken.

De tactiek heet... doorvragen.
  • Wat bedoel je daar precies mee?
  • Waarnaar verwijst 'het' in die zin?
  • Naar welke vorm van loslaten verwijs je?
  • Welk resultaat is ervan te verwachten, in mijn situatie, als ik ervoor zou kiezen je advies op te volgen, is jouw inschatting, gebaseerd op jouw ervaring?
  • Heb je daar een concreet voorbeeld van hoe jij dat zelf toepaste, in een vergelijkbare situatie?
  • etc.etc.
Wie op jou al de 'kluitje/riet'-vibe losgelaten heeft (!)..... voelt zich waarschijnlijk  ' niet goed door jouw begrepen'... en kan ertoe overgaan met enige turbulentie de arena te verlaten....

Terwijl, in energetische realiteit, de situatie zo een stuk zuiverder is..
Degene die bedoelde..'ik neem in mijzelf mijn behoefte waar om deze situatie hier met jou nu los te laten.. is ook daadwerkelijk degene die de werkelijke concrete stap  naar 'los' uitvoert. Wat jij hoegenaamd ' niet goed' begrepen hebt, is dat de ware relationele boodschap was, "ik heb de behoefte de verbinding te verbreken, maar doe een appel op jou om dat uit te voeren; ik schuif jou voor mijn gemak de totale verantwoordelijkheid voor het voorzien in mijn behoeften in de schoenen, in casu: het verbreken van ons contact.

Tja... en zelfs als ik dat prima begrijp....heb ik voor zover ik weet geen enkele verplichting ('moeten') in dit Universum om op een dergelijke manier aangevlogen, iets voor een ander te doen, 
  • waar ik zelf helemaal niet toe genegen ben om vrijwillig te doen en... 
  • zeker niet als diegene best mans (m/v) genoeg is om (iets relatief simpels) gewoon zelf te doen en 
  • zeker niet als diegene me in gebiedende wijs een 'suggestie' aanreikt en 
  • al helemaal niet als ik weet dat als ik het wel 'wel' zou gaan doen, ik mijzelf, de ander en onze relatie op de lange termijn schade toebreng.

Het proces van doorvragen kan vervolgens allerlei wendingen nemen (zelfs met diegene die op het punt stond zijn hielen te lichten!) en boeiend, 'echt' en heel wezenlijk worden.
Wie weet, komt er zelfs iets bruikbaars uit naar voren wat je kunt omarmen om 'los' te laten ;-) 

Een heel aardige strategie ( een stuk veiliger ook om dit doorvragen mee te beginnen, omdat die hielen-lichtende-turbulentie van een ander nogal eens heftig zijn) is om jezelf hiermee te bevragen.
Wanneer je jezelf advies geeft, in je eigen gedachten en overwegingen dat je 'iets' met een 'het' moet doen, of zou moeten doen...... vraag door! Zeker als je overweegt het 'advies' op te volgen.

"Waarnaar verwijst dat 'het'?"... is zo'n cruciale vraag!
En zoooooooo weinig gesteld... ( laat staan specifiek genoeg beantwoord'.)
Want.. je wilt niet 'dom' overkomen....?

Maar ja, als de angst voor 'dom overkomen' leidend is en je graag als 'wijs' wil overkomen...... dan is er nog wel een aardige vraag om te beantwoorden:

Tja, maar wat is nou dommer/wijzer..
  • een instructie (meteen) in de praktijk brengen zonder te weten wat de instructie eigenlijk inhoudt, of 
  • 'checken' of je wel naar het juiste ding kijkt en dezelfde 'handeling' voor ogen hebt.....?
    (wetende, dat een totaal verkeerde interpretatie.... veel meer kans heeft om voor schade en problemen te zorgen, dan een kloppende instructie die je goed begrijpt en concreet voor je ziet hoe het kan werken )

Ik kan het natuurlijk gemakkelijk helemaal  verkeer zien, maar een eventuele 'domheid' proberen te verbergen door je wijsheid los te laten ( los te laten als in ' niet te gebruiken', 'te laten vallen als een baksteen') lijkt mij reuze contraproductief.

En ja.... het belang om de vaardigheid in huis te hebben en te (blijven) trainen om 'soepel en veilig' 'afstand' te kunnen nemen van een energetisch dynamisch geformeerd verband  (zonder de totale  'formatie' noodzakelijkerwijs te moeten verlaten/afbreken/beschadigen) ..... zingt hier ook weer op de achtergrond (vrij luidkeels) mee.

(-:





Reacties