relevant


Gisterenavond raakte ik aan het spelen met het begrip 'relevant'.

Wie vaker mijn stukjes leest zal het als een woord herkennen wat nogal vaak voorkomt.

Het vormt bijvoorbeeld nogal de kern van het levenspad(a.r.)2 idee wat ik gisteren beschreef.

Gisteren realiseerde ineens iets wat me wel relevant leek ( ha, ha... meta-relevant... relevant over relevant) , wat me nooit eerder zo was opgevallen.
En er zijn van die dingen, als je ze eenmaal zo hebt gezien, je je afvraagt hoe het toch mogelijk is dat het je nooit eerder is opgevallen.... ach ja...

Het zit hem weer eens in het fraaie fenomeen 'context', een van de andere woorden die ook nogal eens zijn weg naar mijn computerscherm vindt via mijn vingertoppen.

De uitleg, raakt aan een contextueel fenomeen uit de muziek-notatie en harmonieleer.

Iedere toonsoort heeft een grondtoon en die is zogezegd, essentieel elementair wezenlijk belangrijk.
Daar staan vier synoniemen voor 'relevant' achter elkaar.
Die grondtoon is de alpha en de omega van de compositie, het begin en het eind.. de basis van 'alles'.
(Daar resoneert al wat esoterie op mee....)

Enfin.... een muzikant die iets van de basis van muzieknotatie heeft meegekregen en wat ervaring heeft in samenspelen...weet dat de noot die er staat.. niet altijd is wat er ook letterlijk bedoeld wordt te klinken!
Welke voortekens zijn er gebruikt, is de kernvraag?
De 'voortekens' duiden de toonsoort aan waarin dit stuk staat en die toonsoort is voor alle betrokkene hetzelfde, want anders wordt het 'vals' en niet om aan te horen).
Die voortekens geven aan welke bewerking, reconstructie, herstelling op de geschreven noten dient te worden toegepast, om het beoogde resultaat te bereiken.

De toon moet soms iets 'opgelicht' worden (een kruis) of ' neergedrukt' (een mol) om de frequentie/trilling/resonantie te kunnen raken die op die plek in de compositie nodig is.
(Je mag best iets anders produceren,vele noten zullen op diezelfde plek harmonieus klinken, zoals een 'tweede stem e.d.' .. maar een select aantal zal absoluut aan het gehoor pijn doen en zijn (dus) sterk af te raden.

Mocht je de voortekens nou gemist hebben..... dan houd je je wellicht prima aan de voorgeschreven 'teksten', maar het algehele resultaat in samenspel is 'vals'. En, op grondtonen valt dat des te meer op, opdat ze elementair zijn.. de fundamenten van de compositie vormen.

Hoe ontdekte ik dit?

Nou, in de context van het Nederlandse taalgebied duidt 'relevant' altijd op 'belangrijk'.
In de context van de Nederlandse cultuur, resoneert dat (onbewust) mee op de (collectieve) instructies ..... vasthouden zoals het is, het zien zoals het er staat, ook zeggen waar het op staat, precies zoals je het in woorden ziet.

Het aardige is nu, dat het woord in het Franse taalgebied op een andere grondhouding meeresoneert.
Dat doet het in zijn culturele uitwerking ervan ook: taalmelodie en interactie dynamiek!
Een andere toonsoort?

Mijn ogen gingen open toen ik de twee betekeniswerelden eens naast elkaar legde, die in resonantie een heel verschillende effect weergeven!

Relevant, is een werkwoordvorm van het werkwoord relever,
Die taalconstructie ' en .....XXXXant' ( in dit geval en relevant) bestat in het Nederlands ook.
 'Terwijl er ge XXXXX wordt', of ' al XXXXXXend' 
Het geeft aan dat een bepaalde activiteit eigenlijk de hele tijd plaatsvindt, wat je verder niet meer expliciet maakt. Waar je in detail in de rest van je verhaal op ingaat, na de komma zal ik maar zeggen, zijn de dingen die zich binnen die geschetste context zoal afspelen. 
Dus, praktisch nut....
Als er verhaald wordt dat er ' al lopend een liedje wordt gezongen', moet je daar in je begrip al luisterend naar details over dat zingen en dat liedje, niet zelf halverwege van gaan maken dat de zanger uit het verhaal nu langzamerhand wel op een stoel is gaan zitten, terwijl hij het liedje zingt. Want, totdat anders wordt aangegeven, duurt dat 'lopen'  in het verhaal voort (en dat gaat nou eenmaal erg lastig, al zittend op een stoel.

Maar ja wat is dan relever?
Kleine bloemlezing van betekenissen:
  • herbouwen
  • reconstrueren
  • reorganiseren
  • saneren
  • herstellen
Kortom......hieruit komt het beeld naar voren van ' ontwikkelen' in een richting.... van  onvoldoende naar goed, of van goed naar beter.

lever is ook een werkwoord en de constructie re- betekent (zowel in het Nederlands als in het Frans) opnieuw.
lever is:
  • oprichten
  • verheffen
  • tillen
  • omhooghalen
Zou die opvallende gelijkenis met muzikale (samen)speelinstructies instructie in de muziek nou alleen maar 'puur toevallig' zijn?

Wat heb ik nou aan die wijsheid.. waarom komt na al die jaren moeiteloos gebruik van het woord relevant, in zowel Nederlandse als Franse context ( als Engelse...)  nu opeens dit resonantieverschil te voorschijn in mijn bewustzijn?

Nou, dacht ik maar zo......
Als ik inderdaad die 'app' wil ontwikkelen, waarin mensen kunnen zien wat relevant voor hen is om meer prettige menselijke interactie mogelijkheden te kunnen benutten om zich soepel mee verder te ontwikkelen (hetzij genezend van human inflicted pains, hetzij het zelf van 'heel' naar 'nog effectiever doorontwikkelend')   , dan wordt het opeens fundamenteel belangrijk ( essentieel)  'relevant' heel goed in zijn ware natuurlijke aard te begrijpen, en resonantietechnisch kloppend te definiĆ«ren.

En de sleutel daartoe ( hoe treffend dat ik hier een 'typefout maak i.p.v. 'En' type ik 'Eb'..... een muzieknotatie voor de toonsoort Es).. kon nog wel eens liggen in het vaststellen in welke toonsoort(en) iemand op dat moment in staat is om te spelen/speelt.
(Speelt voor de kortdurende snelle interactie, want dan kun je meteen 'inschuiven' zonder iets te hoeven veranderen, ' in staat is om te spelen/bereid is om te leren spelen, voor de beoogde langerdurende /intensievere relaties waar meer speelplezier en levensgeluk van afhangt)
Welke trillingstypen ( noten)  en trillingspatronen ( toonsoorten)  kan iemand spelen... of gemakkelijk leren spelen vanaf het resonantieniveau wat hij al heeft....

Kortom.. reuze interessante invalshoek!

.


Reacties