zintuigen


Zintuigen.

Zoek eens je eigen voorbeelden bij de volgende stellingen, bij alle zintuigen die je zelf kent:

  • Dat je over een werkend zintuig beschikt, wil nog niet zegen dat je het ook actief, bewust gebruikt.
  • Dat je over een in enige mate werkend zintuig beschikt, wil niet zeggen dat het het ook getraind hebt op het genuanceerd waarnemen ermee.
  • Dat je over een in enige mate werkend zintuig beschikt, en genuanceerd  bepaalde stukken van het totale spectrum kunt waarnemen, wil niet zeggen dat je op bepaalde bereiken ervan niet een 'blind spot' zou kunnen hebben!
  • Dat je over meerdere in enige mate werkende zintuigen beschikt, wil nog niet zeggen dat ze afgestemd zijn om samen te werken aan een taak.


Mocht je vijf zintuigen kennen (de big 5 die vrij duidelijk met aan de buitenkant zichtbaar gereedschap gepaard gaan) en collectief als zintuig worden erkend, wil dat nog niet zeggen dat er qua natuurlijk design ook maar vijf zijn.

Net zoals je ieder van de big 5 zintuigen kunt gebruiken voor allerlei meer en minder zinvolle doeleinden, meer en minder 'prettige' prikkels ermee kunt herkennen en verkennen....zo kan dat ook met 'nummer 6, 7, 8, 9 en 10 (geen idee hoe lang de lijst precies is of kan worden....)

Maar hoe lang blijf je ruiken aan iets wat je echt vindt stinken, kijken naar iets wat je vreselijk lelijk vindt, luisteren naar muziek die je walgelijk vindt, sabbelen aan een hapje wat je spuugvies vindt of iets aftasten wat je pijn doet?

Is een volledig uitgeschakeld zintuig vervelend?
Voor jezelf?
Tja, de kans dat je relevante signalen over het hoofd ziet is wat groter. Je loopt wat meer risico's. Dat moet je op de een of andere manier met je andere zintuigen zien op te lossen.
Maar ja, wie stokdoof is woont prima en goedkoop naast de landingsbaan van een grote luchthaven, wie blind is wordt 'niet anders' van een industrieel uitzicht, wie niets ruikt woont prima naast de hondenvoerfabriek.....
 (Het heeft dus ook wel voordelen dat je bepaalde (doorgaans 'rot' gevonden signalen niet opmerkt)

Voor een ander?
Tja....de kans dat je het plezier van samen naar iets moois kijken of 
luisteren kunt delen, samen iets lekkers (laten) proeven, of (laten)  ruiken .....slinkt er nogal drastisch van.
Dat is toch wel jammer.
Enne.. hoe weet iemand die niet kan ruiken of hij zelf  'fris genoeg' ruikt? Hoe weet iemand die blind is of zijn verschijning voldoende passend is binnen de context waarin hij zich beweegt?
Moet iemand die dan wel goed ruikt gaan zeggen:" He, joh, je stinkt, doe daar eens wat aan!" of iemand die wel goed kan zien zeggen ' He, er zitten allemaal vlekken op je shirt, doe effe iets schoons aan."

Daar komen allerlei sociale gevoeligheden bij kijken.

Zouden mensen die opgroeien naast een luchthaven, industrieel gebied, stinkfabriek e.d........ (en daar redelijkerwijs niet aan kunnen ontkomen) wellicht die zintuigen op bepaalde storende bereiken 'uit'schakelen'? De gezinsleden van de varkensboer 'ruiken' echt geen varkenslucht hoor, de familie van de roker valt de indringende tabaksgeur op alles totaal niet op.. terwijl ze wel spruitjes en rozen en 'poep aan de schoen' ruiken!

De 'rottigheid' waar je niet eenvoudig aan ontkomt.... filteren we gewoon 'uit'! als het niet dodelijk is!
(Je moet immers wat om te overleven...)

Tja....
Ik gebruik vrij actief een zintuig wat heel genuanceerd energetische waarnemingen doet.
Dat is in zichzelf zo fijn als scherp kunnen zien, uitstekend kunnen horen, prima kunnen proeven, ruiken of met je vingers texturen aftasten.
En nu vraag ik me wel af....
Wie leeft in een gebied waar de energetische (intermenselijke) atmosfeer structureel 'onaangenaam' is.....heeft 'ie zijn energetische zintuigen op dat bereik wellicht 'geblockt' zoals de varkensboeren en rokers bepaalde geuren blocken?
("waar heb je het toch over.... sniff, sniff... nee hoor ik ruik echt geen beestenlucht/tabak aan mijn kleding en in mijn huis.. je moet je vergissen, want ik ruik toch prima de X, Y en Z......Dan kan het toch niet zo vreselijk zijn?"
Hmmm.... Ooit een huis van een roker bezocht als niet-roker..... of een varkensboerderij vanuit een andere regio......... en...viel 'het' nogal mee?)

Gaat iemand die een 'fijne neus' heeft,vrijwillig tussen de varkensboeren wonen?
Iemand die nuances in klassieke muziekinstrumenten en natuurgeluiden zeer waardeert in het grootstedelijke uitgaansgebied boven de disco ?

Ach, als het moet dan zal het vanzelf wel wennen.
De mens heeft immers ( zo te zien) het vermogen om zintuigen te blokkeren.....

Maar mij lijkt het zo fijn om de capaciteiten van (al) mijn zintuigen aan te wenden om die 'rotte atmosfeer' structureel  te verhelpen
(want dat kan, met een paar uiterst simpele energetisch hygiƫne richtlijnen die ook nog eens niks kosten!!. Het is wat mij betreft geen fact of life dat samenleven 'rot' moet zijn!)
Waarom?
Tuurlijk. voor mij eigen leefgenot.
In mijn uppie in een hutje op de hei wonen ( hoe mooi het 'hutje' en die 'hei' ook zijn en hoe blij ik er ook meesttijds mee ben dat ik hier vrij  'ongestoord' kan leven en totaal mijn eigen gang kan gaan)  is niet wat mij nou het meest prettig, nuttig en zinvol lijkt.

Mij lijkt het ook prettig, nuttig en zinvol ertoe bij te dragen dat geen kind die wel over dit prachtige energetische zintuig beschikt het meer hoeft 'uit' te zetten, omdat het in de samenleving waar het is 'te rot' is om het gebruik ervan te verkennen en ontplooien.

Mooi lijkt mij de dag dat 'we' niet eens meer zo ons best doen als mensen om te ontkennen dat het bestaat (en het zeker niet meer als een handicap zien als je in staat bent dat zintuig te gebruiken!!!)

Enfin...

Op een bedje van behoorlijke frustratie...

groetjes uit 'hutje op de hei',

(-:

Reacties